Uşak Kenti Şehirler Arası Otobüs Terminali

UŞAK KENTİ ŞEHİRLERARASI OTOBÜS TERMİNALİ

Proje Yeri : Uşak / Türkiye
Tasarım Ekibi: Bediha GüngörEsra Sönmez İşlek, İsmet Güngör
Yapım Türü: Karma
Proje Tarihi: 2011
Toplam İnşaat Alanı: 7.459 m² m2

Uşak Kenti Şehirlerarası Otobüs Terminal Kompleksi Mimari Proje Yarışması’nın amacı, Uşak halkını ve ülkemiz insanını Uşak kentinin uzun yıllar kullanabileceği, kente olumlu katkılar sağlayacak, çevre düzenlemesi ve rekreasyon alanlarıyla ‘Kent Odağı’ haline gelecek bir komplekse kavuşturmaktır.

 

ÇEVRE ÖLÇEĞİNDE TASARIM KARARLARI:

TRAFİK YOĞUNLUĞU:

Uşak mevcut otogarının ihtiyacı karşılayamaması ve kent içindeki konumu ile trafiği olumsuz etkilemesinden dolayı, projedeki çevresel kararların temeli, trafik akışının kolaylıkla sağlanması ve gelen-giden otobüslerin karşılaşmadan terminal binasına giriş-çıkışlarının sağlanmasına dayanmaktadır.

Şehirlerarası otobüsleri trafiğini, hem çevre yerleşmeler ile ulaşımı sağlayan midibüs trafiği, hem de şehir merkezi ile ulaşımı sağlayan sehiriçi otobüs, servis ve araç trafiğinden  ayırarak, trafik yoğunluğunun azaltılması hedeflenmiştir.

İzmir-Afyon otoyolunun güneyinde kalan terminal alanına erişimi her iki yönden de sağlayabilmek amacıyla, otoyolda bat-çık sistemi önerilmektedir. Oluşturulan kavşakta bat-çık sayesinde transit geçecek araçlar terminal giriş çıkışlarından etkilenmeden yollarına devam edebilmektedirler. Yol kotunda kalan dönüşler sayesinde ise terminal binasına her iki yönden ulaşım çözülmektedir.


REKREASYON ALANLARI:

Yarışma arazisinin kuzeyindeki alan, rekreasyon alanı olarak tasarlanmış; fonksiyon olarak meydan, festival/etkinlik alanı, piknik alanları ve yeşil park oluşturulmuştur.

MEYDAN VE FESTİVAL/ETKİNLİK ALANI: Rekreasyon alanının ortasından terminallerin arasından başlayarak rekreasyona alanında devam eden ve kuzeydeki ana yola ulaşan büyük bir meydan geçmektedir. Bu meydanın ortasında festival/etkinlik alanı tasarlanmıştır. Festival alanı; törenlerde, festivallerde kullanılabileceği gibi lunapark, panayır gibi kısa süreli aktivitelerinde gerçekleştirilebileceği bir alandır. Bununla hem kentli hem de çevre yerleşmelerdeki halkın bu alanda bir araya gelebilmesi hedeflenmiştir. Festival/etkinlik alanında bulunan su fıskiyeleri alanın boş olduğu zamanlarda görsel bir şölen sunmaktadır. Meydanın geri kalan kısımları oturma alanları ve yeşil peyzaj elemanları ile zenginleştirilmiştir.


KAFE RESTORAN VE PİKNİK ALANLARI:
Festival alanının üst kotunda halkın kullanımına açık kafe-restoran, seyir terasları ve piknik alanları tasarlanmıştır. Bu alan, rekreasyon alanının kullanımının yıl boyunca sürdürülmesi hedeflenerek oluşturulmuştur. Özellikle haftasonunda halkın yoğun kullanımı beklenmektedir.

YEŞİL PARK: Terminal binası arsası tekstil fabrikaları arasında kentin dışında konumlanmaktadır. Bu nedenle rekreasyon alanının bir kısmında tekstil fabrikalarında çalışan işçilerin de sosyal aktivitelerde bulunabilecekleri alanlar oluşturulmuştur. Yeşil park olarak adlandırılan alanda spor sahası, yürüyüş-koşu parkuru ve açık hava tiyatrosu yer almaktadır.

ULAŞIM: Rekreasyon alanına ulaşım terminalle ilşkili kent içi ulaşım birimleri ve özel ve araçlar ile sağlanmaktadır. Alanda, biri piknik alanlarına yakın biri de yeşil park ile bağlantılı iki adet açık otopark bulunmaktadır.


YAPI ÖLÇEĞİNDE TASARIM KARARLARI:

ANA TERMİNAL BİNASI VE ÇEVRE YERLEŞMELER TERMİNAL BİNASI ARASINDAKİ İLİŞKİ:

Proje tasarım kararlarından biri, iki binanın bazı noktalarda birbirinden ayrı bazı noktalarda ise birbirleriyle ilişkili olarak tasarlanmasıdır. Bu nedenle iki binanın giriş-çıkışları ayrı olarak tasarlanmakla birlikte terminallere yolcular ortak bir meydandan ulaşabilmektedirler.

Trafik yoğunluğunu azaltmak için yolcu peronları farklı yönlerde ve farklı giriş-çıkışlarla tasarlanmıştır. Terminallerin otoparkları ayrı ayrı yerleştirilmiş, fakat kentiçi ulaşım birimleri ortak bir noktadan hizmet vermektedir.

Ana meydan +894.00 kotunda yer almaktadır. İki terminale de yaya yaklaşımı bu kottandır. Ana terminalin giden yolcu katına meydandan düz ayak, çevre yerleşmeler terminal binasına ise meydana inen avlusunda yürüyen merdivenler ile ulaşılabilmektedir.

İki yapı malzeme ve cephe dokusu ile birbirinden ayrılmıştır.

YAPININ ARSA İÇİNDE KONUMLANMASI VE REKREASYON ALANI İLE İLİŞKİLENDİRİLMESİ

ANA TERMİNAL BİNASI

Yapı kuzey-güney yönünde konumlandırılmıştır. Terminal binası gelen-giden otobüs peronları arsanın güneyine bakmaktadır. Giden otobüsler ile gelen-transit otobüslerin komplekse  giriş ve çıkışları aynı noktalardan olmakla birlikte, otobüslerin peronları farklı kotlarda çözülerek birbirlerinde ayrıştırılmıştır. Giden yolcu peronları ana terminal binasının girişi ile aynı katta, gelen-transit yolcu peronları ise alt katta şehiriçi ulaşım birimleri ile bağlantılı olarak tasarlanmıştır.

ÇEVRE YERLEŞMELER TERMİNAL BİNASI

Arsanın doğusunda yer alan çevre yerleşmeler terminal binasına midibüs ulaşımı da arsanın doğusunda bağımsız giriş çıkışlarla sağlanmaktadır. Bu da genel trafiğin rahatlamasına olanak vermektedir.

REKREASYON ALANI İLE İLİŞKİLER

İki yapı arasında yer alan meydan, rekreasyon alanında bulunan meydanın uzantısı niteliğindedir. Bu da rekreasyon alanı ile hem görsel hem de fiziksel bağlantı sağlamaktadır. Bununla, terminal kullanıcısının rekreasyon alanını kullanımı güçlendirilmektedir.

YAPI KULLANIMI

ANA TERMİNAL BİNASI

Ana terminal binası iki kat ve bir asma kattan oluşmaktadır. Yapının giriş katı olan 0.00 (+894.00) kotu giden yolcu katı olarak tasarlanmıştır. Bu nedenle, bilet satış birimleri, alışveriş birimlerinin büyük bir çoğunluğu, ana restoran servis birimlerinin bir kısmı ve yeterli sayıda bekleme alanı bu katta bulunmaktadır.

-7.00 kotu ise gelen ve tarnsit yolcu katı olarak tasarlanmıştır. Otobüs firmalarının gelen ve transit otobüs peronları ile bağlantısını güçlendirmek adına firmaların büro ve depoları satış birimleri ile ilişkisi korunarak bu katta konumlandırılmıştır.

İki kat arasındaki bağlantı galeri boşluğunda ulaşılan yürüyen merdiven ve asansörler ile sağlanmaktadır. Ayrıca yapının iki ucunda bulunan merdivenler ve yük asansörü bağlantıyı kuvvetlendirmektedir.

Yapının asma katı olan+3.50 kotuna yapıya hakim bir konumda yönetim birimleri yerleştirilmiştir.

Ana terminal binası ile çevre yerleşmeler terminal binası için teknik donatı birimleri ve sığınak ortak kullanılmaktadır. İki yapı birbirine -7.00 kotundan bağlanmaktadır.

ÇEVRE YERLEŞMELER TERMİNAL BİNASI


Çevre yerleşmeler terminal binasının ana mekanlarına ulaşım 0.00 kotundan yürüyen merdivenlerin olduğu avludan sağlanmaktadır. +4.00 kotu olan anamekan 8 adet bilet satış birimi ve deposu, 5 adet alışveriş birimi, 1 adet pastane ve yeyerli sayıda bekleme alanında oluşmaktadır. Bu kottan terminal peronlarına düzayak ulaşılmaktadır.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: